Kemahiran Mengambil Dan Membuat Nota-TEE LEY YAN

Definisi nota
Nota ialah benda yang dicatat oleh seseorang pelajar semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Nota menjadi bahan rujukan, apabila kita terlupa sesuatu maklumat atau fakta. Mencatat nota adalah suatu seni.
Cara-cara membuat nota
a)    Annotation
Annotation merupakan catatan nota untuk memberi penjelasan dalam bentuk yang ringkas.Cara ini sesuai untuk bahan-bahan yang melibatkan buku teks, modul bercetak, artikel atau sumber-sumber lain. Nota boleh dilakukan dengan cara menggaris fakta-fakta, menandakan isi-isi penting dan sebagainya. Kaedah ini akan membantu untuk bukan sahaja mengingat isi-isi penting malah membantu seseorang agar tidak membaca keseluruhan teks semula. penerangan ringkas mengenai sesuatu kerja. Penjelasan ini mestilah mempunyai maklumat biblografi lengkap.
b)    Outline notes
Outline notes merupakan cara yang menggunakan frasa dan kata kunci. Outline notes juga boleh dilakukan dengan menggunakan tajuk besar dan kecil serta indentation.
c)    Column notes
Cara membuat nota menggunakan format berbentuk lajur. Kaedah ini sangat sesuai digunakan bagi subjek Sains dan Matematik. Kaedah ini untuk mengklasifikasi sesuatu agar mudah difahami.
d)    Nota rumusan
Nota juga boleh dicatat dalam bentuk rumusan. ia mengandungi semua maklumat yang telah diringkaskan dan ditulis dalam perenggan. rumusan ini lebih berfokus kepada isi penting. ia juga boleh dibaca dan diringkaskan dengan ayat sendiri. Terdapat ruangan yang disediakan di antara nota untuk membuat maklumat tambahan atau perubahan. Maklumat juga boleh dikecilkan atau diringkaskan.
 Alat-alat berfikir dalam membuat nota
1.    Pengurusan grafik
Alat pengurusan grafik juga dikenali sebagai peta pengetahuan, peta konsep , peta cerita dan alat pengurusan kognitif.  Ia merupakan alat komunikasi yang menggunakan simbol-simbol untuk menggambarkan pengetahuan, konsep, pemikiran, idea-idea dan juga hubungan antara mereka.  Tujuan utama alat pengurusan grafik adalah untuk menyediakan bantuan visual bagi membantu pelajar berfikir.
2.    Peta minda
§  Diasaskan oleh Tony Buzan pada tahun 1984. Peta minda ialah sa;ah satu cara mencatat nota paling ringkas dan berkesan. Ia membantu meningkatkan daya ingatan semasa belajar. Peta minda membantu menonjoklan hubungan antara idea-idea penting.
§  Ciri-ciri peta minda
·           Menggunakan kata kunci
·         Berasaskan imej
·         Menggunakan pelbagai warna
·         Dilukis dalam 3 dimensi
·         Lukisan dengan saiz yang berbeza
§  Contoh untuk membuat peta minda
Peta Minda Jenis Tulang Ikan 
Peta Minda Jenis Cabang
Peta Minda Jenis Kitaran 
Carta Minda Jenis Carta Alir

Peta Minda Jenis Pokok
3.    Pemetaan i-Think
§  Tujuan-meningkatkan dan membudayakan kemahiran berfikir dalam kalangan murid. Terdapat lapan peta pemikiran yang diperkenalkan iaitu :
ü  Circle map
ü  Bubble map
ü   Double bubble map
ü  Tree map
ü  Flow map
ü  Brace map
ü  Multiflow map
ü  Bridge map
4.    Teknik menyoal aras tinggi
§  Teknik menyoal aras tinggi digunakan untuk menggalakkan KBAT. Pada masa kini, KBAT berasaskan domain kognitif dalam taksonomi bloom iaitu mengingat,memahami,mengaplikasi,menganalisis,mencipta dan menilai.
§  Jenis-jenis menyoal aras tinggi :
ü  Penyoalan sokratik (diperkenalkan oleh Socrates)
ü  Soalan bertumpu dan mencapah (dibina berasaskan domain kognitif taksonomi bloom)
ü  Lingkaran soalan (Diperkenalkan oleh Christenbury dan Kelly)
v  Penyoalan sokratik merangsang pelbagai bentuk pemikiran. Ia lebih sistematik,teratur dan ,menadalam. Terdapat enam jenis penyoalan sokratik iaitu soalan penjelasan,soalan merangsang andaian, soalan merangsang sebab dan bukti,soalan merangsang kesan dan akibat dan soalan berkaitan soalan.
v  Soalan bertumpu dan mencapah. Soalan bertumpu adalah soalan yang memerlukan jawapan yang terhad dan tepat. Soalan bertumpu ialah soalan aras rendah yang yang kebanyanknnya berbentuk kefahaman dan pengetahuan. Soalan mencapah ialah soalan yang mempungai pelbagai jawapan. Ia merupakan soalan aras tinggi dan bersifat subjektif.
v  Lingkaran soalan di Malaysia telah diperkenalkan oleh Willian Wilen. Teknik ini diperkenalkan bagi mendaatkan idea dan psndangan ahli panel yang pakar dari pelbagai bidang. Lingkaran soalan ialah soalan yang dikemukakan secara berturutan dan hieraki untuk melaksanakan ingkaran soalan.
5.    Alat-alat CoRT
§  Alat berfikir CoRT adalah istilah yang diperkenalkan oleh Professor Dr. Edward de Bono pada tahun 1972.
§  Terdapat enam jenis alat CoRT iaitu
ü  CoRT 1: keluasan persepsi
ü  CoRT 2: organisasi proses berfikir
ü  CoRT 3: interaksi, argumen, pemikiran kritis
ü  CoRT 4: pemikiran kreatif
ü  CoRT 5: maklumat dan perasaan
ü  CoRT 6: tindakan Penggunaan CoRT ini diperkenalkan untuk meningkatkan keupayaan berfikir dalam kalangan pelajar.
§  Namun, yang sering digunakan dalam pembelajaran adalah CoRT 1. Terdapat 7 teknik  asas dalam penggunaan CoRT 1`
a. PMI - plus, minus, interesting (baik, buruk, menarik)
b. CAF - Consider All Factors (ambil kira semua faktor)
c. C&S - Consequence and Sequel (kesan dan akibat daripada kesan)
d. AGO - Aims, Goals, Objective (tujuan, matlamat, objektif)
e. FIP - First Important Priority (keutamaan)
f. APC - Alternatives, Possibilities, Choices (alternatif, kemungkinan, pilihan)
g. OPV - Other People's Views (pandangan orang lain)
Alat-alat CoRT IV
§  CoRT IV membantu meningkatkan kreativiti, iaitu menghasilkan persepsi yang baru.
§  CoRT IV lebih dikenali sebagai alat untuk pemikiran lateral, istilah yang dicipta oleh Edward de Bono.
§  Pemikiran lateral merupakan proses mengubah persepsi iaitu mengubah cara kita melihat sesuatu perkara.CoRT IV terdiri 10 teknik:
1.    YA, TIDAK, PO
§  Alat-alat yang terdapat dalam CoRT IV biasa digunakan adalah alat penggunaan YA, TIDAK  dan PO
§  Sesuatu fakta hanya dapat dinyatakan secara YA atau TIDAK . Ia telah mantap dan kukuh. Tidak dapat diubah dan dipindah.
§  CoRT IV memperkenalkan satu konsep baru yang dipanggil PO.
§  PO merupakan satu perkataan rekaan yang digunakan untuk menunjukkan bahawa kita beroperasi di luar sistem penilaian. Iaitu, kita menilai sesuatu kemungkinan sama ada betulatau salah.
2.    Batu Loncatan
§  Idea yang berani dijadikan sebagai batu loncatan unutk mendapat idea (kreatif) yang baru.
§  *PO : kedua-dua pelajar mesti memenangi acara baling gasing.
§  Idea ini mungkin kedengaran bodoh, tetapi boleh menjadi batu loncatan untuk idea kreatif: bahagikan acara kepada dua pusingan. Maka kedua-dua pelajar boleh menang.
3.    Input Rawak
§  Mengaitkan dua perkara yang tidak berkaitan secara rawak untuk mencetus idea-idea baru.
§  “Buku PO durian”
§  Buku dicipta supaya mempunyai pangsa seperti durian. Setiap bab disimpan dalam pangsa berasingan. Keluarkan pangsa buku untuk dibaca. Simpan kembali bab dalam Pangsa selepas membaca.
4.    Cabaran Konsep
§  Memilih satu konsep, cabar konsep itu untuk memastikan sama ada hanya satu cara untuk membuat sesuatu. Apakah cara-cara alternatif?
§  Konsep: “Teksi berjalan mengikut bilangan pemandu yang ditetapkan”
§  Alternatif: Teksi menunggu penumpang cukup dan berjalan apabila penumpang cukup.
5.    Idea Dominan
§  Dalam sesuatu situasi, terdapat satu idea dominan (paling mustahak). Elakkan daripada idea-idea ini dan mencari idea-idea baru
§  Idea dominan bagi sesuatu kursus: amali
§  Hapuskan amali, terapkan nilai-nilai murni dan banyakkan dorongan serta cadangan untuk mencapai kejayaan dalam kursus tersebut.
6.    Takrifkan masalah
§  Takrifkan masalah dengan tepat
§  Masalah ‘Hidup di asrama banyak gangguan emosi’
§  Penyelesaian: sesi kaunseling dengan pelajar yang mengalami masalah emosi
7.    Singkirkan kecacatan
§  Kenal pasti semua kecacatan yang ada lalu singkirkan kecacatan-kecatatan berkenaan.
§  Kecacatan: Masalah guru yang lambat atau tidak masuk mengajar di dalam kelas
§  Penyelesaian: Guru besar membuat mesyuarat dan menasihati guru supaya jangan ponteng waktu mengajar.
8.    Kombinasi
§  Gabungkan beberapa perkara menjadi sesuatu yang bernilai tambah
§  Gabungan idea kuih dan sambal daging : kuih cara berlauk
9.    Keperluan
§  Mengenal pasti semua keperluan situasi supaya idea yang dibentuk menepati keperluan-keperluan berkenaan.
§  Keperluan pelajar yang berpindah sekolah: bergaul dengan rakan-rakan baru, menyesuaikan diri dengan keadaan sekolah baru, bertanya guru tentang sukatan pembelajaran yang sudah lepas.
10. Penilaian
§  Menilai sama ada idea tersebut boleh dilaksanakan atau tidak, sama ada keperluan yang ada dipenuhi dan apa kelemahannya
§  Untuk mengatasi buta IT, ‘KELAS KOMPUTER’ dijalankan kerana menepati keperluan.
§  Keperluan: zaman berteknologi tinggi, negara semakin maju, melahirkan rakyat yang celik IT.
Bibliografi
Sumber internet:
https://www.slideshare.net/kamalslaw/kemahiran-mengambil-dan-membuat-nota
https://gohfongblog.wordpress.com/alat-alat-cort-iv-pemikiran-kreatif/
https://jianhuatan.wordpress.com/category/uncategorized/alat-alat-cort-iv-pemikiran-kreatif/
https://sites.google.com/site/debbystanis/bab-5-kemahiran-mengambil-dan-membuat-nota

https://prezi.com/ts-6okdjborw/kemahiran-mengambil-dan-membuat-nota/

No comments:

Post a Comment